Stakingsdreiging

We zitten vlak voor een bijzonder weekend, veel mensen verheugen zich op een (korte) vakantie en daar komen ze weer: de berichten over stakingen! Onlangs, tijdens de voorjaarsvakantie, gooiden de Transavia piloten het bijltje erbij neer en roet in het eten van vele vakantiegangers. Nu dreigen de piloten van Ryanair en Air France en de Franse luchtverkeersleiders met stakingen. Ook een reis per trein door Frankrijk komt door stakingsdreiging op losse rails te staan.

Staken is een recht en dat moet (blijkbaar) gerespecteerd worden, maar het gebeurt over de rug van de vakantieganger én van de reisorganisaties! Als je als vakantieganger een los vliegticket hebt geboekt, ben je overgeleverd aan de alternatieven die de luchtvaartmaatschappij je biedt. Dat is vaak een latere vlucht of kosteloos annuleren, maar de gevolgschade is voor jou.

Als (kleine) reisorganisatie voor groepsreizen komt een staking verschrikkelijk hard aan en kan het zelfs killing zijn! Een reisorganisatie is namelijk volledig verantwoordelijk voor het pakket dat is aangeboden aan de reiziger (in mijn geval vaak een hele groep) en draait ook op voor de (extra) kosten voor omboeken/wijzigen in geval van een staking. Een luchtvaartmaatschappij kan die kosten dus afschuiven op de reisorganisatie. Een onaanvaardbaar risico!!! Ik kan daar echt heel boos over worden.

De tendens bij kleine reisorganisaties, zo hoorde ik gisteren op een bijeenkomst van de VvKR (Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties), is dat men alleen nog het landarrangement aanbiedt aan reizigers. De reiziger mag zelf de benodigde vlucht(en) boeken, die derhalve geen onderdeel meer is/zijn van het pakket. Geheel begrijpelijk, want nu komt het (financiële én organisatorische) risico van een geannuleerde of vertraagde vlucht (en alle gevolgen van dien!!) niet bij de reisorganisatie maar bij de reiziger zelf te liggen.

Zelf vind ik dit absoluut geen goede tendens, zeker niet als je klant niet op de hoogte is van die risico’s. En als de reiziger wel op de hoogte is van de risico’s, zal hij/zij zeker niet blij zijn om te horen dat een reisorganisatie ‘niet thuis’ geeft en geen verantwoording heeft (neemt?) bij dit soort vervelende gebeurtenissen. Ik wil mijn groepen graag de juiste service bieden, ook in noodgevallen. Maar de kosten kunnen gigantisch oplopen en dat kan dramatisch zijn voor (kleine) reisorganisaties.

Wat mij betreft zijn brancheorganisaties als VvKR en ANVR aan de beurt om, namens de reisorganisaties, te zorgen dat we bij stakingen verhaal kunnen halen bij de luchtvaartmaatschappijen. Niet alleen voor de vlucht, maar ook voor de gevolgschade! Wij als reisorganisaties lopen met al deze stakingen onaanvaardbare en praktisch niet verzekerbare risico’s!

Een staking kan wat dat betreft echt dramatische gevolgen hebben.

Share this: