Ondernemersrisico

Gisteren heb ik een kennissessie over 'Incentives & Verzekeren' bijgewoond, georganiseerd door de branchevereniging CLC Vecta. Een bijzonder leerzame bijeenkomst, verhelderend en ook wel weer flinke stof tot nadenken!

Nieuwe voorwaarden
Sinds 1 juli 2018 zijn nieuwe voorwaarden voor pakketreizen en/of gekoppelde reisarrangementen van kracht. De consument wordt hiermee nog meer dan eerst beschermd, de reisorganisator/ondernemer zeer zeker niet. Onze aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid is praktisch eindeloos. Dat is zeker een goed verkoopargument om als consument (of zakelijke klant) je reis te laten organiseren door een professionele reisorganisatie. Voor die organisator betekent echter 'ondernemen is risico nemen'. Waar ligt de grens?

In de praktijk....
Ik ben als organisator verantwoordelijk en dien te zorgen dat de reis wordt uitgevoerd zoals ik het beloofd heb. Lijkt me logisch, is het ook, maar ik werk met leveranciers. En daar ligt een van de grote risico's.
Een luchtvaartmaatschappij kan gaan staken (mijn risico), een vliegtuig kan technisch mankement krijgen (mijn risico), een ingehuurde bus kan van de weg raken (mijn risico), een gast die van een trapje valt bij een hotel omdat de trapleuning ontbreekt (mijn risico).....etcetera etcetera etcetera.
Dit lijstje kan oneindig aangevuld worden.

Alles is toch te verzekeren?
Zou je denken. Maar het ligt iets genuanceerder.
Een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) doet wonderen. Is verplicht! Tip: zorg dat de organisator waarmee u zaken doet in het bezit is van een AVB. Deze dekt namelijk letsel en vermogensschade (of helpt in ieder geval bij het oplossen van die juridische steekspelen).
Maar de AVB dekt niet het risico van een vlucht die geannuleerd of vertraagd wordt. En faillissement van een bedrijf (bijvoorbeeld de Duitse luchtvaartmaatschappij Germania onlangs): kan helemaal niet verzekerd worden. Dus: risico reisorganisator (blij dat ik daar geen groep had gereserveerd).....

Wat nu?
Een evenementenverzekering kan een oplossing bieden voor een deel van het probleem, het Calamiteitenfonds kan een oplossing bieden bij repatriëring in geval van een natuurramp of geweld op de bestemming.
En dan heb je nog de reisverzekering, de annuleringsverzekering, de groepsannuleringsverzekering............het is een lappendeken van verzekeringen met verschillende dekkingen, maar niets dekt de hele lading.
Laten we het hier maar even niet hebben over de bijhorende premies.

Er is toch een garantiefonds?
In de media wordt momenteel regelmatig verwezen naar de (overigens ook verplichte) insolventiedekking die reisorganisatoren moeten hebben.
Dat wil zeggen aansluiting bij een Garantiefonds zoals SGR/SGRZ/GGTO/STO waardoor de consument beschermd is en zijn geld terugkrijgt (of gerepatrieerd wordt)......... bij faillissement van de organisator!
Dat lijkt me toch echt niet de ideale oplossing voor alle onverzekerbare risico's!

Creatieve oplossingen?
Er zijn reisorganisatoren die de vliegreizen (echt wel een van de grotere risico's) door de gasten zelf laten reserveren. Dan valt het buiten de pakketreis en dus niet onder de verantwoording van de reisorganisator.
Er zijn ook consultants/adviseurs. Zij regelen de hele reis maar laten de consument of het bedrijf zelf alle facturen betalen. Ze brengen dus alleen uren / advieskosten in rekening.
Beseft de klant in zo'n geval wat zijn risico is? Dat, als zijn vlucht niet gaat, hij zelf ook verantwoordelijk is voor de gevolgschade en niet zijn reisorganisatie/adviseur/consultant? Tijdens de kennissessie gisteren werd gemeld dat hierover nog weinig jurisprudentie is. De tijd zal het leren.
Het is echter niet mijn manier van ondernemen. Mijn groepen verwachten niet alleen dat ik de reis voor hen organiseer, van a tot z, maar dat ik er ook voor hen ben als het mis gaat. Terecht! Dat vertrouwen ga ik zeker niet op het spel zetten.

Ondernemersriscio!
Ik heb in mijn 4,5-jarig bestaan al keihard kennis gemaakt met het ondernemersrisico. Dat kost geld. Niet alles is te verzekeren.
Hoe onredelijk het ook lijkt (is!!) dat jij als reisorganisator verantwoordelijk bent voor kosten, voortvloeiend uit een actie van jouw leverancier, waar je geen invloed op hebt en waar je het zeker niet mee eens bent! Denk aan staking (of in mijn geval: hotel op slot draaien en er met het geld vandoor gaan....), het weerhoudt ons er niet van om dat te doen, waar we blij van worden! En af en toe een nachtje wakker van liggen.
Prachtige reizen organiseren!



Share this: